יסודות וטיפוסים

Форумы ENGLISH, HEBREW יסודות וטיפוסים

  • Post
    Martha
    Admin
    none
      היסוד הראשון בהיררכיה הוא בטוח, בלתי-גמיש, תובעני, מונולוגי. למשל, אנשים עם החשיבה במקום הראשון, יש להם דעה ברורה בכל נושא ונושא וקשה מאוד לשכנע אותם לשנות את דעתם. אנשים עם האגו במקום הראשון נוטים לכפות את רצונם על אחרים; עם הרגש במקום הראשון — התנהגותם תלויה ברגשותיהם; עם הגוף במקום הראשון — מקדימים את צרכי הגוף שלהם לתביעות הרגש, ההגיון והכבוד (כמו מאסלו). ל

      היסוד השני הוא בטוח, גמיש, עובד ללא לאות בדו-שיח עם הסביבה, ונוטה לפשרות. אנשים עם החשיבה במקום השני מוכנים לשמוע ולשקול כל דעה, ובמקרה הצורך משנים את דעתם, אך לא מהססים להכריע מה נכון ומה לא נכון. אנשים עם הרגש במקום השני שולטים במצב רוחם וניחנים בכשרון במה; עם הגוף במקום השני — פעילים, מסודרים ואינם אוהבים לנוח; עם האגו במקום השני — יודעים תמיד להגיע לפשרה והם הם השופטים, .המנהלים והשליטים הטובים ביותר

      היסוד השלישי הוא גמיש, פעיל, בדו-שיח, אך יש בו גם ספקות וחוסר-ביטחון, והוא יכול לגרום סבל. למשל, אנשים עם החשיבה במקום השלישי מוכנים לדון בכל נושא, אך ההכרעה בין הנכון ללא-נכון נשארת עבורם בספק. אנשים עם הרגש במקום השלישי מתמודדים עם ספקות בתחום הרגשי, עם הגוף במקום השלישי — בתחום הפיזי, ואנשים עם האגו במקום השלישי נוטים לסכסוכים ולמאבק על מעמדם

      ,היסוד הרביעי הוא בלתי-גמיש ובלתי-פעיל בדרך כלל, ואנו מייחסים לו פחות חשיבות בחיינו, אך ברגע שהוא מופעל — הוא ברור ופסקני. למשל אנשים עם החשיבה במקום הרביעי, יש להם מספר מצומצם של דעות מגובשות, ובשאר התחומים הם נוטים לקבל כל דעה של אחרים ללא ביקורת. עם הגוף במקום הרביעי מסתפקים במועט תמורת מיעוט מאמצים; עם הרגש במקום הרביעי מוכנים לקבל כל «הזנה» רגשית מן הסביבה בלי לברור; ובעלי האגו במקום הרביעי, מעדיפים להשלים עם החלטות של אחרים ולא להסתכסך אלא במקרים מיוחדים

      יש סממנים המצביעים על כל יסוד ויסוד, ותכף נפרט אותם. אמנם סממן בודד יכול להיות תכונה אינדיווידואלית מקרית או תוצאה של חינוך, אך מכלול של סממנים מצביע בבירור על היררכיית היסודות. היררכיה זו משפיעה על האופי, על הטעם, על המקצועות האהובים עלינו, על השפה המשותפת שאנו מוצאים או לא מוצאים עם הזולת

      ביחסים בין אנשים, הצירוף הטוב ביותר הוא שיתוף היסודות הדיאלוגיים: 2-2, 3-3 ובמיוחד 2-3, כאשר היסוד ה-2 מהווה מעין תרפיה טבעית לחברו ה-3. ואילו הצירוף 1-3 צופן בחובו אי-נוחות וחוסר-הבנה, אפילו כשיש רצון רב לשתף פעולה. אם אנשים לא מסתדרים ביניהם, בדרך כלל הם לא אשמים בכך: פשוט חסרה להם שפה משותפת, עקב השוני בהיררכיית היסודות. זה יכול להיות גם בתוך משפחה, גם בין הורים וילדים, כי לא תמיד הילדים נולדים עם אופי שתואם את אופי ההורים

      לתורת אפנסייב השלכות רבות בתחומים רבים: במציאת שידוך, בתיאום ילדים והורים מאמצים, בחינוך (שצריך לאמן יותר את היסוד השלישי של כל תלמיד, בעוד שהחינוך הנוכחי מאמן בעיקר את החשיבה ה-3 , ואילו רגש 3, גוף 3 ואגו 3 מופקרים לרוב). היא מסבירה בין היתר שאת היסוד הרביעי אסור להעמיס יתר על המידה, לכן לא כדאי לשלוח ילדים בעלי גוף 4 לחוגי ספורט, ובעלי חשיבה 4 זקוקים לחינוך שונה מבתי הספר המודרניים

      תורת אפנסייב עשויה לתרום לא רק לפסיכולוגיה אלא גם לפסיכיאטריה, כי מתברר כי תופעות רבות אינן מחלות אלא סממנים פסיכוֹטִיפִּיים. למשל, הקושי להסתכל בעיניים הוא סממן של אגו 3, דימוי עצמי נמוך — סממן של אגו 4, «תסביך נפוליאון» — של אגו 1 או 3, מלנכוליה — של רגש 3, וכן הלאה

      סימני היכר של היסודות

      שימו לב: אין כאן דיוק מלא, אלה התכונות הנפוצות אך לא כולן תמיד מתקיימות

      גוף 1 — הכי נפוץ באוכלוסיה

      בדרך כלל (אך לא תמיד) מבנה גוף רחב, מלא, פנים מלאות
      תשומת לב למראה וללבוש, לאופנה; נשים לרוב חוטאות באיפור מוגזם; ניתוחים פלסטיים; עקבים גבוהים
      נטייה להתעשר, כשרונות לעסקים ומכירות. יודעים להרוויח אך אוהבים גם לנוח
      התעניינות בספורט, העדפת כוח על פני מהירות; בודיבילדינג, תרגילים סטטיים
      עניין רב בבישול, מכוניות, בתים מרווחים
      נטייה לאספנות. עושר נתפש כדבר חיובי בהחלט ועוני כשלילי
      ביטחון עצמי ואיטיות תגובות שעלולים לגרום לתאונות, כולל תאונות דרכים
      אמירות טיפוסיות: יהיה בסדר
      תמונות: כאן

      גוף 2 — די נפוץ
      לרוב אינם גבוהים ואינם מלאים מדי, פניהם לרוב עגולות
      כושר עבודה גבוה. דינמיות, חריצות, אינם אוהבים לנוח
      אופטימיות. נטייה לנקיון
      דאגה פיזית לזולת
      חיים דינמיים ובריאים יחסית, לרוב אריכות ימים
      אמירות טיפוסיות: אסור להתעצל, ניקיון זה פשוט
      במקרה של דיסהרמוניה, דומה למס’ 3
      תמונות: כאן

      גוף 3 — נדיר
      ספקות לגבי החיים הפיזיים: יחס דו-ערכי לכסף, עבודה, חיי מין, לבוש, ספורט, נהיגה וכן הלאה
      זקוקים להדרכה בתחומים אלה, אוהבים לעבוד בצוותא
      תפישת עוני (או לפחות צנע) כדבר חיובי
      דאגה פיזית לזולת
      גוף מתוח אפילו במנוחה
      אוהבים עבודה ותנועה, אך מתעייפים בקלות
      אמירות טיפוסיות: אני לא מסוגל לזרוק את זה, אני לא אקח את הכסף הזה
      תרפיה: עבודה אהובה, משפחה וילדים, ספורט, טיולים, נוכחות גוף 2
      תמונות: כאן

      גוף 4 — נדיר
      מבנה גוף בדרך כלל רזה, אסתני
      עיניים עצובות, פנים עדינים, יפים גם בזיקנה
      תאבון נמוך, נכונות לוותר על אוכל או כסף מעבר למינימום מסויים
      התעלמות מן החיים הפיזיים, מתעייפים מהר מפעילות פיזית
      נוטים לזלזל בבריאותם ואפילו לוותר על חייהם
      במקרה של הרמוניה ה»מינימום» עולה, בדיסהרמוניה יורד
      אמירות טיפוסיות: זה ממש לא חשוב, הדברים החשובים באמת אינם נראים לעין
      תמונות: כאן

      כמו ביתר היסודות, הצירופים המוצלחים ביותר הם: 1-4 ו- 2-3
      גם הצירופים 2-2 ו- 3-3 עשויים להיות מוצלחים, אם יתר היסודות מתאימים
      כמו ביתר היסודות, הצירוף הבעייתי ביותר הוא 1-3

    Просмотр 5 ответов — с 1 по 5 (всего 5)
    • Replies
      Martha
      Admin
      none
        רגש 1

        האדם תלוי במצבי רוחו, אינו שולט ברגשותיו אלא הם שולטים בו
        לעתים לא יכול לכבוש צחוק או בכי
        הבעת רגשות ישירה ואינטנסיבית
        באומנות — טעם פסקני
        רגשות עזים, חד-גוניים, ללא מגוון ניואנסים
        מחוות ותנועות פנים בולטות
        חוסר תשומת לב למצב רגשי של אחרים
        לעתים הרגש «כבוש», במיוחד אצל גברים, אך עדיין משפיע על בעליו

        רגש 2 — הכי נפוץ

        אינטליגנציה רגשית מפותחת, הבנת המצב הרגשי של הזולת
        יכולת להביע רגשות בהתאם למצב
        שליטה על רגשות, יציבות רגשית
        כשרון במה, יכולת שכנוע
        יכולת להשפיע על רגשות של אחרים, לנחם, לצער, להפתיע
        יכולת הבעת והבנת רגשות בלתי-ורבלית
        קול עשיר, רב-גוני, עם ניואנסים
        לעתים הרגש «כבוש», במיוחד אצל גברים, ואז הוא דומה ל- 3

        רגש 3

        ספקות והסתייגויות לגבי רגשות
        אהבה לטבע ולבעלי חיים
        אהבה לאומנות ולדו-שיח רגשי עדין
        קול ומחוות — מאופקים, בדרך כלל קול שקט
        נטיה להומור עדין
        בדרך כלל השפעה חיובית של אלכוהול
        תרפיה: טבע, אומנות, אווירה לבבית של חגים ומסיבות, נוכחות רגש 2

        רגש 4

        עד גיל 25-27 רגש 4 יכול להתבטא כמו 1 ואחר-כך יורד
        חיי רגש מצומצמים, צורך ב»הזנה רגשית» מבחוץ
        נכונות לשמוע כל מוסיקה, «לצרוך» כל הבעת רגשות
        אהבה למוזיאונים, תערוכות וכן הלאה
        ברגעים נדירים של התפרצות רגשות, הקול חזק

        כמו ביתר היסודות, הצירופים המוצלחים ביותר הם: 1-4 ו- 2-3
        גם הצירופים 2-2 ו- 3-3 עשויים להיות מוצלחים, אם יתר היסודות מתאימים
        כמו ביתר היסודות, הצירוף הבעייתי ביותר הוא 1-3

        Martha
        Admin
        none
          אגו 1

          בטחון עצמי מלא ואף מופרז
          כושר מנהיגות, ארגון וניהול
          מרץ רב, כריזמה
          מבט נוקב
          אמירות אופייניות: «אין דבר עומד בפני הרצון», משפטים בציווי
          במקרה של הרמוניה, דומה ל- 2
          אם הוא «כבוש» ע»י הורים ומחנכים, קצת דומה ל- 3

          אגו 2

          כושר ניהול בלי לחץ, יכולת למצוא פתרונות ופשרות
          יחסי אנוש מעולים עם רוב הבריות
          בטחון עצמי בריא
          חוש צדק, כבוד עצמי וכבוד לזולת
          משנה תוכניות בקלות, זורם עם הסיטואציה
          אינו מוותר על חופש
          מבט רגוע וחופשי
          «אמירות טיפוסיות: «כרצונך», «למה לא», «אני לא מנהל טוב, אבל הצוות שלי נהדר
          בדרך כלל לא משתמש בציווי
          במקרה של חינוך לא מוצלח ודיסהרמוניה, דומה לאגו 4 אך לא 3

          אגו 3

          ספקות והסתייגויות לגבי חופש, כבוד, דומיננטיות, כפיפות
          רואה את העולם כזירת מאבק, שבו על כל דבר יש להילחם
          רגישות יתר לביקורת, אפילו לביקורת בונה
          בטחון עצמי משתנה, לעתים מוגזם, לעתים ירוד
          מרבה לשנות את תכניותיו
          ספקות בתחום קבלת החלטות
          מתקשה להסתכל בעיניים, המבט נע
          מתקשה להתנצל
          «אמירות טיפוסיות: «צריך להיות חזק», «אני בן-אדם חיובי», «הוא אפס
          שואף למעמד גבוה ולשלטון, אך שלטון יחיד לא נותן לו תרפיה
          התרפיה היא: חופש בחירה, סביבה ידידותית, נוכחות אגו 2

          אגו 4

          ידידותיות, צייתנות, «ראש קטן», חוסר יוזמה
          במקרים רבים נמנע מקבלת החלטות ומעדיף שיחליטו במקומו
          זקוק לסביבה נוחה ללא סכסוכים
          במקרים של צורך, מוכן למרוד ולהסתכסך אך לא אוהב זאת
          לעתים קרובות, אינו רואה אפשרויות חלופיות לשינוי המצב
          מתקשה לשנות את תכניותיו, מרגיש מחוייבות ומצפה למחוייבות מאחרים
          אמירות טיפוסיות: אין מה לעשות, אני לא יכול לשנות את זה

          כמו ביתר היסודות, הצירופים המוצלחים ביותר הם: 1-4 ו- 2-3
          גם הצירופים 2-2 ו- 3-3 עשויים להיות מוצלחים, אם יתר היסודות מתאימים
          כמו ביתר היסודות, הצירוף הבעייתי ביותר הוא 1-3

          Martha
          Admin
          none
            חשיבה 1 — די נדירה

            חשיבה הגיונית מאוד ומצפה להגיון מאחרים
            דעות פסקניות בכל נושא, כמעט ללא סיכוי לשכנע אותו
            לעתים קרובות, אינו לוקח בחשבון עובדות שסותרות את דעתו
            לא אוהב להתווכח ולשכנע אחרים
            לעתים קרובות שוקע בהרהורים ומתנתק מן הסביבה
            חושב לאט, צריך זמן כדי לענות
            לעתים נכשל בבחינות
            כתב יד בדרך כלל ברור
            אמירות טיפוסיות: זה לא הגיוני
            במקרה של הרמוניה, דומה ל- 2

            חשיבה 2 — די נדירה

            חושב מהר ועונה מהר
            תשמות לב וזכרון לפרטים
            לוקח בחשבון עובדות והערות
            באופן אוטומטי בודק עובדות, פוסל דברים שאינם נכונים ומאמת את הנכונים
            כשרואה שטעה, משנה את דעתו בקלות ומודה בטעותו
            חשיבה דיאלוגית — מגיע למסקנה תוך כדי דו-שיח
            כשרון של מרצה
            אמירות טיפוסיות: זה מאוד פשוט, איזה טיפש אני

            חשיבה 3 — הנפוצה ביותר

            ספקות והסתייגויות לגבי הגיון, חכמה, אמת, השכלה, מדע
            מתח בין ידע לבין אמונה
            אהבה לדו-שיח, לעתים דברנות יתר
            «מתקשה לומר «לא יודע», «טעיתי
            «אמירות טיפוסיות: «העיקר זה ללמוד», «אין אמת מוחלטת», «אולי זה נכון ואולי לא
            התרפיה: השכלה, פתרון בעיות לוגיות, סביבה ידידותית, דו-שיח עם חשיבה 2

            חשיבה 4 — נפוצה

            טולרנטיות לכל דעה, «ראש קטן» בענייני אמת ומדע
            סומך על דברי מומחים ללא בדיקת דבריהם
            משתמש בהגיון ככלי, אך אינו זקוק להגיון כתנאי לשיפוט
            מוכן להאמין גם לדברים שאינם הגיוניים
            כשדן בבעיה, אינו רואה את כל מכלול העובדות
            אמירות טיפוסיות: צריך לפעמים לנתק את הראש, לא בריא לחשוב יותר מדי

            כמו ביתר היסודות, הצירופים המוצלחים ביותר הם: 1-4 ו- 2-3
            גם הצירופים 2-2 ו- 3-3 עשויים להיות מוצלחים, אם יתר היסודות מתאימים
            כמו ביתר היסודות, הצירוף הבעייתי ביותר הוא 1-3

            Martha
            Admin
            none
              .כמו שרואים כאן, היסוד החופשי והפעיל ביותר הוא 2, ותמיד עדיף שהוא יופעל
              .בו-זמנית, תמיד יש להשלים עם כך שזה בא על חשבון היסודות האחרים
              .למשל לרופא הכי טוב דרוש גוף 2, אך זה אומר שהאגו והחשיבה שלו אינם 2
              .למורה הטוב ביותר אגו 2, אך זה אומר שהחשיבה והרגש שלו אינם 2

              :אבל תמיד אפשר לשאוף להרמוניזציה. וכעת אנחנו יודעים מהו אושר
              הפעלה מלאה של יסוד 2, דו-שיח מתמיד של יסוד 3, מילוי דרישות יסוד 1, וחוסר-עומס על יסוד 4

              Martha
              Admin
              none
                :להלן 24 טיפוסי האופי

                גוף — רגש — חשיבה — אגו. זה האופי הנפוץ ביותר בעולם, הגמיש ביותר והמושפע ביותר מהחינוך והסביבה. תכונות אופייניות: כבוד לסמכות, כשרונות במה, אהבת חכמה ופילוסופיה. דמויות היסטוריות: דייוויד יום, אברהם מאסלו, מרילין מונרו, מריה קאלאס. (ה»פירמידה של מאסלו» מתייחסת בעיקר לאנשים אלה, והם בדרך כלל מהווים רוב המשתתפים בניסויים פסוכולוגיים שעל-פיהם מסיקים מסקנות על הטבע האנושי.)

                גוף — רגש — אגו — חשיבה. אופי של שחקן כשרוני, בעל כושר שכנוע («העולם הוא במה וכולנו שחקנים», כדבר שייקספיר). דמויות היסטוריות: ויליאם שייקספיר, ליז טיילור, לוצ’אנו פבארוטי, ולדימיר פוטין, סילביו ברלוסקוני, ביל קלינטון, מועמר קדאפי, חסן נסראללה

                גוף — חשיבה — רגש — אגו. אופי של איש מדע או אומנות נעים הליכות, בדרך כלל עם קול שקט. דמויות היסטוריות: צ’רלס דרווין, פייר קירי, פלהאם וודהאוס, מייקל ונטריס, איסאק באבל, צבי פרייגרזון; אולי — בת-שבע, אמו של שלמה המלך

                גוף — חשיבה — אגו — רגש. אופי של אדם משכיל ומצליח. דמויות היסטוריות: מרקוס טוליוס קיקרו, תומס אדיסון, סטיב ג’ובס, מנחם-מנדל שניאורסון, אריאל שרון, שמעון פרס, בנימין נתניהו, נפתלי בנט, אחמד טיבי

                גוף — אגו — חשיבה — רגש. אופי של אדם אקטיבי ונינוח. דמויות היסטוריות: שלמה המלך, יוהאן וולפגנג גתה, פרופ’ מריה מונטסורי, כריסטיאן העשירי מלך דנמרק, מיכאיל גורבצ’וב

                גוף — אגו — רגש — חשיבה. אופי של אדם אקטיבי, נינוח ונמשך לטבע ואומנות. דמויות היסטוריות: אנטון צ’כוב, מארק טוויין, צ’ארלס דיקנס, ג’ניס ג’ופלין

                אגו — חשיבה — גוף — רגש. אופי נדיר של אדם משכיל, כריזמטי ואקטיבי מאוד, מחולל רפורמות. דמויות היסטוריות: משה מונטפיורי, תיאודור הרצל, אליעזר בן-יהודה, ולדימיר לנין, ולדימיר ז’בוטינסקי, דוד בן גוריון, מנחם בגין, מרגרט תאצ’ר

                אגו — חשיבה — רגש — גוף. אופי של אדם כריזמטי ומשכיל, נמשך לטבע ואומנות. דמויות היסטוריות: לודוויג ואן בטהובן, מארי קירי, ברנרד שו, איוואן פבלוב, אגתה כריסטי, אלפרד נובל, רומן גארי

                אגו — רגש — חשיבה — גוף. אופי של אדם כריזמטי ביותר, בעל כשרונות וחסר פחד. דמויות היסטוריות: דוד המלך, אלכסנדר מוקדון, רבי עקיבא, שמעון בר כוכבא, ויליאם הכובש, ז’אן ד’ארק, אדגר פו, ג’ורג’ ביירון, אלכסנדר פן, קרלוס קסטנדה, מחמוד אחמדינז’אד, אוסמה בן לאדן

                אגו — רגש — גוף — חשיבה. אופי נדיר של איש אומנות ומטיף מוסר כריזמטי. דמויות היסטוריות: ז’ורז’ סאנד, לב טולסטוי, בהאא אוללה, מהטמה גנדי, האם תרזה

                אגו — גוף — חשיבה — רגש. אופי של אדם מסודר, אקטיבי ומעשי ביותר. דמויות היסטוריות: יוליוס קיסר, הרמב»ם, סולימאן המפואר, נפוליאון, יוסף טרומפלדור, משה דיין, אילן רמון, אהוד ברק, אנגלה מרקל, ניר ברקת

                אגו — גוף — רגש — חשיבה. אופי של אדם החלטי ומעשי, נמשך לאומנות וטבע. דמויות היסטוריות: פריטיוף ננסן, אלברט שווייצר, ארנסט המינגוויי; אולי — שמשון הגיבור

                רגש — אגו — חשיבה — גוף. אופי של איש דת, משורר ופילוסוף. דמויות היסטוריות: מרטין בובר, הרב אברהם יצחק קוק

                רגש — אגו — גוף — חשיבה. אופי נדיר של אדם צנוע, פעיל ונינוח. דמויות היסטוריות: מארק שאגאל, האפיפיור יוחנן פאולוס השני

                רגש — גוף — אגו — חשיבה. אופי של אדם פעיל וכשרוני, דואג לזולת אך נוח לכעוס. דמויות היסטוריות: מיכאלאנג’לו, וולפגנג אמדאוס מוצרט, שלמה מיכאלס, פבלו פיקאסו, לואי דה פינס

                רגש — גוף — חשיבה — אגו. אופי נפוץ (אולי שני בתפוצה) של אדם פעיל, חרוץ ודואג לזולת. דמויות היסטוריות: רפאל סנטי, ניקולאי בוכארין, יורי גגארין, ברוס לי, סרגיי שויגו

                רגש — חשיבה — גוף — אגו. אופי נדיר של איש מדע ואמנות, ספרן או ארכיביסט. דמויות היסטוריות: אנטולי לונצ’רסקי, נדז’דה קרופסקיה, אולי — עליזה בגין

                רגש — חשיבה — אגו — גוף. אופי נדיר של איש מדע ואמנות, עם חרדה חברתית ומזג כולרי. דמויות היסטוריות: פרנץ קפקא, גלן גולד, קורט קוביין

                .חשיבה — גוף — אגו — רגש. אופי של מקצוען פעיל ומסודר. דמויות היסטוריות: רנה דקארט, רודולף דיזל, איגור סיקורסקי, קרל יונג, ניל ארמסטרונג

                חשיבה — גוף — רגש — אגו. אופי של מקצוען מסודר, צנוע ונמשך לטבע ואמנות. דמויות היסטוריות: גרגור מנדל, קלווין קולידג’, ורנר גייזנברג, אלן טיורינג

                חשיבה — אגו — גוף — רגש. אופי של מקצוען צנוע. דמויות היסטוריות: לודוויג זמנהוף, יאנוש קורצ’אק, נורברט וינר

                חשיבה — אגו — רגש — גוף. אופי של איש מדע המסתפק במועט, נמשך לטבע ואמנות. דמויות היסטוריות: אייזיק ניוטון, אברהם לינקולן, אלברט איינשטיין, לואיס קרול, קארל צ’אפק, ישעיהו ברלין, ואצלב האוול

                חשיבה — רגש — אגו — גוף. אופי נדיר של איש מדע ואמנות, עם חרדה חברתית (פרט לבמה). דמויות היסטוריות: לאונרדו דה וינצ’י, בלז פסקל, פיוטר צ’ייקובסקי, ניקולה טסלה, אדית פיאף, ענבל פרלמוטר

                חשיבה — רגש — גוף — אגו. אופי נדיר של איש מדע ואמנות צנוע ונעים הליכות. דמויות היסטוריות: פרדריק שופן, שלום-עליכם, וסילי גרוסמן, ג’ון צ’דוויק

              Просмотр 5 ответов — с 1 по 5 (всего 5)
              • Для ответа в этой теме необходимо авторизоваться.